Autor Wątek: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących  (Przeczytany 21346 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline admin



  • Pomógł: 65535

Turystyka górska, zarówno ta „na pełnego”, czyli z całym domem na plecach, jak i ta „na lekko” wiąże się z dość dużym wysiłkiem fizycznym. Nie od dziś wiadomo nam, że często w góry wybieramy się ad hoc, wstając wprost od biurka, czy innej – niezwiązanej z wysiłkiem fizycznym – pracy. Oznacza to dla organizmu znaczne obciążenie, do którego nie jest on praktycznie w ogóle przyzwyczajony, co może doprowadzić do różnorakich problemów zdrowotnych, począwszy od urazów, kontuzji zarówno układu mięśniowego, jak i stawowego, a czasem także do problemów z układem krwionośnym, czy nerwowym.





Na dalszą część artykułu Moniki i misioa zapraszamy na portal:

[Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących


« Ostatnia zmiana: Luty 08, 2012, 19:22:31 wysłana przez Misio »

forum.outdoor.org.pl


Offline krzychu

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 03, 2010, 21:46:30 »
Całkiem interesujące, zwłaszcza że ostatnio szukałem informacji w tym temacie.
Ze swojej strony polecam chodzenie po schodach (zwłaszcza jak ktoś w wieżowcu mieszka). Wejście 10 razy na 10 piętro to w sumie prawie 300 metrów przewyższenia :)

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 04, 2010, 14:23:57 »
A to się cieszę, że się przyda!
Schody dobra rzecz, ale można się na początku zakwasić. No i trzeba pilnować spraw związanych z kolanami ;).

Offline karolcia



  • Pomógł: 0

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 04, 2010, 15:08:34 »
a ja mam takie pytanie- czy równie efektywne byłoby zamienienie biegania rowerem, a roweru pływaniem? albo jakoś odwrotnie? jak wtedy najlepiej rozłożyć sobie taki 'trening'?
Chodzi o to,że ja nie mogę (nie powinnam) biegać i chciałabym jakoś te przygotowanie do siebie dostosować

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 04, 2010, 19:37:00 »
Tzn., moje zdanie jest takie, że każdy rodzaj ruchu jest dobry.
Pływanie znakomicie polepsza wydolność, aczkolwiek z pewnością gorzej przygotuje układ mięśniowy i stawy do takiego wysiłku jakim jest chodzenie, któremu mimo wszystko bliższe jest bieganie. Przyznam się, że nie za bardzo w tym momencie wiem, jak chwyciłbym się za pływanie: ale dowiem się na dniach, jakby to mogło wyglądać.
Osobiście nie lubię zbytnio pływać i ja przerzuciłbym się zupełnie na rower, co zresztą robiłem po operacji kolana: wtedy proponowałbym po prostu, w maksymalnej wersji 4 treningów tygodniowo zrobić tak: środa i sobota- dłuższa, ale intensywna trasa na jakąś godzinę do dwóch, a wtorki i piątki- spróbować ogarnąć sprintowe jazdy, czyli jakieś 200 do 400m ostrego ciśnięcia.
Pytanie, które tutaj się pojawia, może brzmieć jednak inaczej: dlaczego nie możesz biegać i jak to się ma do chadzania po górach?

Offline karolcia



  • Pomógł: 0

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:17:03 »
No ja to pływać lubię, tym bardziej, że mam spore zniżki :)

Biegać nie powinnam, bo mam wstawioną endoprotezę stawu biodrowego (od 2008 roku); i przy bardzo dużym obciążeniu ona się po prostu dużo szybciej ściera i zamiast za 20lat będę musiała ją wymieniać za lat 10.
Chadzać po górach z kijami nikt mi nie zabronił, no tylko, żeby piętnastokilowego plecaka nie nosić.

W domu mam orbitrek, na którym można jeździć na siedząco i na stojąco- te drugie bardziej przypomina bieganie,ale chyba mniej się obciąża stawy (tak?) więc może on byłby lepszy?

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:22:17 »
No to wszystko jasne!
Wal śmiało z tym pływaniem w podobny sposób, jak zaplanowaliśmy biegi: raz długie dystanse, raz sprinty. Myślę sobie właśnie, że tak naprawdę, jeśli jesteś w dobre kondycji pływackiej, to wytrzymałościowo jesteś z pewnością przygotowana bardzo dobrze.
Co do orbitera: lepiej chyba na siedząco przy endoprotezie, choć głowy nie dam sobie uciąć, ale tak na chłopski rozum, fizjologicznie rzecz biorąc, się mi wydaje ;).

forum.outdoor.org.pl

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:22:17 »

Offline karolcia



  • Pomógł: 0

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:28:54 »
ok, no to spróbujemy i zobaczymy co to z tego wyjdzie :) dzięki serdeczne :)

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:30:19 »
Proszę bardzo- jak coś, to pytaj- jak nie będę wiedzieć, to się wywiem, jak co działa, a i sam się dowiem wtedy czegoś!
Powodzenia życzę i trzymam kciuki!

Offline tp



  • Pomógł: 19

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:53:56 »
Najtrudniej wygospodarować czas. Może choć ze dwa razy tyg. po parę minut się uda.
Mam pytanie - dlaczego przysiad ze sztangą ma być niepełny?
I co to znaczy; półprzysiad? mniej? Podobno niepełny ruch tylko przykraca mięśnie.
Nie przypuszczam też że takie rekreacyjne ćwiczenia mają negatywny wpływ na stawy.

Offline karolcia



  • Pomógł: 0

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 04, 2010, 21:59:57 »
a to i od razu skorzystam z uprzejmości i się zapytam  ;D

jeśli chodzi o pływanie,to czy styl (kraul albo żabcia) jaki wybiorę ma jakiś wpływ na efektywność?

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:01:58 »
Najtrudniej wygospodarować czas. Może choć ze dwa razy tyg. po parę minut się uda.
Mam pytanie - dlaczego przysiad ze sztangą ma być niepełny?
I co to znaczy; półprzysiad? mniej? Podobno niepełny ruch tylko przykraca mięśnie.
Nie przypuszczam też że takie rekreacyjne ćwiczenia mają negatywny wpływ na stawy.


Półprzysiad, to ćwiczenie, które widać na tej fotce w arcie:



Półprzysiad z jednego powodu: pełen przysiad dobije kompletnie kolana.
Jednak, żeby był efektywny, to i tak kąt między udem a podudziem musi mieć minimum 90 stopni, żeby mięśnie zaczęły działać odpowiednio. Czyli każdy kąt byle nie przysiadać na piętach.
Masz rację- niepełny ruch przykraca mięśnie, ale tutaj dużą rolę odgrywają właśnie ćwiczenia rozciągające, które w duże mierze pomagają temu zapobiec.
Tak, tylko pytanie jest kiedy rekreacja przeradza się w amatorski wyczyn? Co dla kogo jest ćwiczeniem rekreacyjnym, a w którym momencie dla stawu i mięśni staje się ono ponad jego obecny stan.


a to i od razu skorzystam z uprzejmości i się zapytam  ;D

jeśli chodzi o pływanie,to czy styl (kraul albo żabcia) jaki wybiorę ma jakiś wpływ na efektywność?

Wg mojej wiedzy, to nie ma znaczenia.

Offline krzychu

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:13:35 »
a ja mam takie pytanie- czy równie efektywne byłoby zamienienie biegania rowerem, (...)

Z mojego doświadczenia nie bardzo. Bieganie znacznie szybciej poprawia wydolność oddechową, czego nie da się powiedzieć o rowerze (przynajmniej w moim przypadku). W poprzednim sezonie robiłem na rowerze po 20-30km codziennie i nie bardzo przekładało się to na dobrą kondycję w górach.

Offline ptb

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:16:48 »
karolcia, po mojemu
więcej żabki, ale tak nowocześnie pływanej
nogi pracują "normalniej" a nie jak nożyce w kraulu
a efektywnośc sprinterskiej żabki jest podobna

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:17:48 »
a ja mam takie pytanie- czy równie efektywne byłoby zamienienie biegania rowerem, (...)

Z mojego doświadczenia nie bardzo. Bieganie znacznie szybciej poprawia wydolność oddechową, czego nie da się powiedzieć o rowerze (przynajmniej w moim przypadku). W poprzednim sezonie robiłem na rowerze po 20-30km codziennie i nie bardzo przekładało się to na dobrą kondycję w górach.


A w jakich warunkach terenowych i w jakim czasie robiłeś te 20 do 30 km?

forum.outdoor.org.pl

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:17:48 »

Offline krzychu

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:31:27 »
Warunki terenowe - głównie płaski asfalt / drogi szutrowe. W okolicach Wawy raczej trudno o co innego.
Średnia prędkość przy takich trasach wychodzi mi 23-25km/h.

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:34:32 »
Warunki terenowe - głównie płaski asfalt / drogi szutrowe. W okolicach Wawy raczej trudno o co innego.
Średnia prędkość przy takich trasach wychodzi mi 23-25km/h.

No i w sumie to jest jakby odpowiedź: brak odcinków interwałowych, brak zmian znaczących w długości trasy, stałe obciążenie mogą być powodem braku zbudowania kondycji.
Gdybyś podciągnął np. przez jeden lub dwa kilometry prędkość stałą do ponad 30 km/h, to wtedy, podejrzewam, sprawy by się już inaczej miały.

Offline krzychu

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:42:15 »
Good point, ale widzisz, to nie do końca tak. Średnia 23-25km/h na liczniku oznacza w praktyce jazdę dłuższymi odcinkami ze stałą prędkością ~30km/h + kilka skrzyżowań, czerwonych świateł czy innych odcinków, które się jedzie poniżej średniej.

Myślę, że najlepsze jednak byłoby jeżdżenie w bardziej pofałdowanym terenie.

Offline karolcia



  • Pomógł: 0

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:42:25 »
dzieki :) to na razie chyba już wiem wszystko, do roboty :)

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:44:50 »
Good point, ale widzisz, to nie do końca tak. Średnia 23-25km/h na liczniku oznacza w praktyce jazdę dłuższymi odcinkami ze stałą prędkością ~30km/h + kilka skrzyżowań, czerwonych świateł czy innych odcinków, które się jedzie poniżej średniej.

Myślę, że najlepsze jednak byłoby jeżdżenie w bardziej pofałdowanym terenie.

Tak, po części racja. Jednak organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do takich stałych wysiłków i niewielkich interwałów, stąd nasza propozycja, by dwa dni pocisnąć mocno dłuższe trasy, a dwa dni typowe sprinty. Tutj tkwi pies pogrzebany.

A teren pofałdowany byłby zbawienie, ale nie wszędzie o niego łatwo ;D.

Offline krzychu

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:56:54 »
No to muszę wypróbować takie podejście. Dzięki.
W sierpniu będzie sprawdzian w Alpach :)

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 04, 2010, 22:59:20 »
To tu jeszcze dojdzie Ci zabawa w duże wysokości, zatem proponowałbym jeszcze lekturę artu Rumcajsa, tak choć na wszelki wypadek w celach uzyskania większej informacji o aklimatyzacji choćby: http://www.outdoor.org.pl/content/view/243/68/ .

Offline renko

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 04, 2010, 23:08:15 »
U nas łatwo o pagóry.

misio, kiedy idziemy na rower?  ;)

misio


Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 04, 2010, 23:10:25 »
No ciut łatwiej niż u nich, choć oni też mogą sobie jeździć w dół i w górę w tej Wawie, bo tam kilka Kopców jednak mają ;D.

Dawaj znać i idziemy!

Offline rumcajs



  • Pomógł: 22
  • ... i owoc żywota twojego je ZUS

Odp: [Poradnik turysty] Przygotowanie do górskich wycieczek dla początkujących
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 05, 2010, 00:02:17 »
a to i od razu skorzystam z uprzejmości i się zapytam  ;D

jeśli chodzi o pływanie,to czy styl (kraul albo żabcia) jaki wybiorę ma jakiś wpływ na efektywność?

Proponuję Ci urozmaicać sobie to pływanie - style i tempo: np. mieszaj sobie kraul, żabkę, coś na grzbiecie + np. nogi do kraula z deską na czas i pływanie pod wodą na bezdechu min. 10m żabą lub delfinem