Autor Wątek: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą  (Przeczytany 30740 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline madmun



  • Pomógł: 143

[Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« dnia: Styczeń 03, 2011, 02:21:16 »
Mamy już czekan, więc teraz kolej na raki.


Słów kilka na początek


Temat jest dość zawiły, dlatego będę się starał jak najkrócej wyjaśnić pewne aspekty, gdyby jednak były jakieś pytania to zapraszam na forum. Chciałbym też zaznaczyć, że artykuł ten nie jest poradnikiem, a jedynie próbą zwróceniem uwagi  na  pewne,  techniczne cechy  raków oraz moimi osobistymi przemyśleniami na ten temat, które nasunęły mi się przez te kilka lat, kiedy używałem raków. Artykuł ten będzie poświęcony rakom turystycznym i nie wyczerpuje tematu co  z góry pisze. Zachęcam aby "głośno" pisać, co w nim nie jest dobrze, wszak wszystkiego przecież nie wiem ;)




Na dalszą część poradnika zapraszamy
[Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2014, 21:27:00 wysłana przez uysy »
R.T.F.M
outdoor to nie rurki z kremem

forum.outdoor.org.pl

[Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« dnia: Styczeń 03, 2011, 02:21:16 »

Offline crimson



  • Pomógł: 123
  • rocznik '89

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 03, 2011, 02:31:09 »
madmun, dobra robota, spisałeś się chłopie na medal :)
nie jestem całkowicie bezużyteczny, przecież zawsze mogę służyć za zły przykład

stormbringer coming time to die

Offline Piotrek



  • Pomógł: 80

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 03, 2011, 07:46:16 »
No, podane tak jak lubię, łopatologicznie i to co trzeba. ;D

Offline krzsmi11

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 03, 2011, 11:06:55 »
Przyznam, że rozjaśniłeś mi nieco ten zawiły temat ;D
Mówcie mi Krzycho :P

Offline julek28

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 03, 2011, 11:13:18 »
grub chłopie ze ci sie chciało szacun pozdro

Offline madmun



  • Pomógł: 143

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 03, 2011, 15:27:43 »
fajnie że komuś się przydało, dzięki
R.T.F.M
outdoor to nie rurki z kremem

Offline semow

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 03, 2011, 15:57:53 »
Świetny tekst :)

jako zatwardziały użytkowników koszyków CT dorzucił bym jeszcze takie dwie kwestie:

- raki paskowe/koszykowe posiadają taką wadę, że co jakiś czas trzeba sprawdzać i poprawiać taśmy. Lubią się niestety luzować trochę. Nie jest to bardzo uciążliwe, ale mimo wszystko wymaga dodatkowej atencji, więc jest pewną wadą. Do skrajnej upierdliwości dochodzi w przypadku raków z demobilu BW:



Jak widać posiadają koluszka przez które przeplatamy taśmę/sznurek. Widziałem zawodnika mocującego je nylonowym sznurkiem, który dostał w komplecie. Luzowały się co kilkaset metrów. Moim zdaniem takie rozwiązanie jest po prostu niebezpieczne. Podobno taśmy zamiast sznurku w pewnym stopniu zapobiegają takiemu luzowaniu - nie wiem ile w tym prawdy, nie widziałem.

- w starszych modelach raków CT możemy regulować szerokość tylnego koszyka przy pomocy śrubki. Opcja regulacji fajna, owszem, natomiast problem sprawia sama śrubka. Pierwsza kwestia to brak zabezpieczenia gwintu przed odkręcaniem. Tutaj pomaga klej uniwersalny typu kropelka lub specjalny preparat Loctite do ustalania gwintów. Druga kwestia to uszkadzanie struktury buta przez śrubkę. Pomaga zabezpieczenie naszą ulubioną taśmą montażową (jest mocna i klej świetnie trzyma). Jeżeli nie zadbamy wcześniej o zabezpieczenie śrubki, możemy ją zgubić w trasie co czyni rak bezużytecznym. Mi się tak zdarzyło, na szczęście już w bezpiecznym terenie. Śrubkę zamieniłem na repsznur ale nie polecam tego rozwiązania. Nowe modele raków CT mają nieregulowane tylne koszyki, więc problem nie występuje.

I jeszcze mała uwaga odnośnie dopasowania długości raka do buta: po zmianie długości łącznika i dopasowaniu buta "na sucho" w domu, przejdźmy kilkanaście metrów - choćby po trawniku. But ułoży się w raku i być może będzie konieczne powtórne wyregulowanie długości łącznika.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2011, 19:38:13 wysłana przez crimson »

forum.outdoor.org.pl

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 03, 2011, 15:57:53 »

Offline Edwinz0r

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 11, 2011, 00:46:12 »
Przychodzi taki moment w zyciu czlowieka ze trzeba wymienic raki na automaty (pod Scarpy Mt Blanc)

Przeznaczenie:
szeroko pojety alpinizm, moze jakies lody jak bedzie blisko.

Moje wybory (praktycznie ta sama waga, cenowo przyblizone ponadto firmy imho rownie lanserskie):
1) Grivel G12
2) Petzl Sarken
3) BD Sabretooth (stal nierdzewna, fajnie to brzmi ale czy rownie fajnie dziala?)

Co prawda nie bylem jeszcze w sklepie i nie mierzylem ich do butow, ponadto jeszcze nie wiem ktore uda mi sie zalatwic po najkorzystniejszej cenie, ale baaardzo chcialbym uslyszec Wasze opinie, porady, itd.



misio


Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 11, 2011, 00:47:54 »
Porady ;D: http://www.forum.outdoor.org.pl/szpej/%28szpej%29-raki-kilka-slow-%28przed%29-zima/

Osobiście? Jak masz kasę, to zawsze i wszędzie Grivel! ;D

Offline Groszek



  • Pomógł: 25

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 11, 2011, 00:49:35 »
Porady ;D: http://www.forum.outdoor.org.pl/szpej/%28szpej%29-raki-kilka-slow-%28przed%29-zima/

Osobiście? Jak masz kasę, to zawsze i wszędzie Grivel! ;D

eee tam BD ładniejsze :D
" My tam k... nie wejdziemy ? :) "

Offline Gała

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 11, 2011, 05:52:51 »
Mam G12 ale półautomaty. Jak na moje łażenie po górach (nie mające wiele wspólnego ze wspinaczką) mają za długie zęby, wygodniej chodzi się w airtechach :)
Ale nie mogę nic im zarzucić w kwestii wykonania, materiałów czy wytrzymałości (tępienia) a z nierdzewki to mam w domu lodówkę :)

Offline HAMMET



  • Pomógł: 17

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 11, 2011, 08:20:32 »
tez tak zawsze mowiłem (to co kupiłem to jestem zadowolony), Grivel, Grivel... a ostatnio sie nasłuchałem o zejściu z jakością i teraz to juz cholera wie co brac
zdjęcia : http://picasaweb.google.pl/gb.hammet


...drogą białą jak obłęd...

Offline madmun



  • Pomógł: 143

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 11, 2011, 09:20:12 »
Temat wydzielony z  [Szpej] Raki

Przychodzi taki moment w zyciu czlowieka ze trzeba wymienic raki na automaty (pod Scarpy Mt Blanc)

Przeznaczenie:
szeroko pojety alpinizm, moze jakies lody jak bedzie blisko.

Moje wybory (praktycznie ta sama waga, cenowo przyblizone ponadto firmy imho rownie lanserskie):
1) Grivel G12
2) Petzl Sarken
3) BD Sabretooth (stal nierdzewna, fajnie to brzmi ale czy rownie fajnie dziala?)

Co prawda nie bylem jeszcze w sklepie i nie mierzylem ich do butow, ponadto jeszcze nie wiem ktore uda mi sie zalatwic po najkorzystniejszej cenie, ale baaardzo chcialbym uslyszec Wasze opinie, porady, itd.




Zanim zaczniesz się zastanawiać i myśleć które wyjdą najtaniej, to idz do sklepu, bo moze się okazać że za cholerę ich nie dopasujesz do swoich Scarpa Mt Blanc.  Koszyki zawsze dopasujesz, a automaty muszą być super dopasowane.
Jak chcesz na lody czy do wspinu zobacz które mają najbardziej wysuniety drugi rząd zębów. Im bardziej tym lepiej się nadadzą na lody, i ograniczysz drżenie łydy  ;)
Jeśli więcej śniegów/źlebow to BD czy grivel, jesli planujesz jakiś DT to bardziej Sakren. Sarkeny mają mieszane zęby, które w teorii są najbardziej uniwersalne - ale ja nie miałem możliwości ich użycia, kierując się własnym doświadczeniem i słowami "trochę" bardziej doświadczonych Sarkeny pozwolą na więcej, ale ich zęby są jednak węższe od normalnych poziomych, które to lepiej Ci się sprawdzą w śnieżnym terenie. Natomiast będziesz mógł klinować czuby w rysach o czym możesz zapomnieć przy poziomych zębach.  

Poproś uysego, on ma g12.
O BD się nasłuchałem, wychwalane pod niebiosa,  zajebiste raki, ale mowa było o starej wersji, ale te nowe "ponoć" wytrzymalsze. Także to nie będzie strzał w kolano.
W Sarkenach, też taki jeden łojant dużo robił i również był zajebiście zadowolony ale więcej w skale.  
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2011, 18:06:15 wysłana przez madmun »
R.T.F.M
outdoor to nie rurki z kremem

Offline uysy



  • Pomógł: 95

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 11, 2011, 15:14:50 »
Poproś uysego, on ma g12.

Porobiłem już fotki Grivel G12 Automat , (Stare) Black Diamond Serac Pół-Automat i  (stare)Black Diamond Contact Strap Koszykowe.
Ale napisze coś wieczorkiem, po 20tej jak bede w pracy :). W domu mam inne przyjemności :P

Offline Edwinz0r

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 12, 2011, 10:25:59 »
ok thx za odpowiedzi, sarkeny sobie w takim wypadku odpuszcze,

uysy czekam na Twoj post ;P

forum.outdoor.org.pl

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 12, 2011, 10:25:59 »

Offline uysy



  • Pomógł: 95

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 13, 2011, 12:55:27 »
Przepraszam, że dopiero teraz :|.


Black Diamond Contact Strap 10 zębów, Koszykowe Stary model,  (dałem je w celu porównania, są bardzo mało używane)
Grivel G12 Automat 12 zębów,automat używane w Alpach,Dolomitach,Tatrach.
Black Diamond Serac 12 zębów, pół-automat, stary model, używane w Alpach,Dolomitach,Tatrach. (w zasadzie używane wszędzie tam gdzie moje G12, bo jeździmy razem z Groszkiem)


Zęby Atakujące  w BD są na pewno krótsze i bardziej "spłaszczone".

W Grivelach, zęby atakujące są bardziej w "trójkąt" co widać na zdjęciu.

Black Diamond Contact Strap 10z(stary) , Grivel G12 Automat, Black Diamond Serac 12z (stare)


Podczas dopasowywania, zwróć dokładnie uwagę na to, jak bardzo wystaje (pod pałąkiem z przodu) czubek buta.






Tutaj Koszykowe BD Contact Strap. Musisz zwrócić uwagę na to, że nity/śrubki które trzymają przedni kosz, mogą w dużym stopniu przytrzymać/ścisnąć podeszwę buta. I tak na prawdę, to jest ograniczenie dzięki któremu but, nie będzie wysuwać się do przodu.


BD Serac Pół-Automat.




BD Contact Strap


Latające łydy i umiejscowienie 2gich zębów.
O co chodzi:




G12

BD Contact Strap 10z

Black Diamond Serac półautomat.



Zużycie i Rdza (G12 i Serac - mają mniej wiecej tyle samo lat i chodzone dosłownie w tych samych mejscach)).
G12 kupione 2lata temu, chodzone w Alpach, Dolomitach, Tatrach (przyznam się, że lubie chodzić po kamieniach).


Black Diamond Serac (Stary Model)




Jak widać na zdjęciach, BD są strasznie jedzone przez Rdze, G12 w ogóle nie ruszone, a nie dbam o nie w ogóle.

Co do długości zębów.
G12 mają długie żeby, ale tylko 2 pierwsze pary, czyli atakujące i te od latających łydek :D. Pozostałe zęby, te skierowane pionowo na których chodzimy, są krótsze niż w Blackach troche mnie to zdziwiło jak przyłożyłem linijkę. W G12 zęby wydają się dłuższe bo są inaczej profilowane, schodzą do ostrego czubka w trojkąt. W BD zęby są szersze przez co wygląda to tak, jakby był krótsze.


Dopasowanie - po ustawieniu rozmiaru Raka i wsadzeniu buta w przedni pałąk (NIE zapinania raka z tyłu), po podniesieniu, rak powinien dosyć solidnie trzymać na przednim pałąku oraz (podeszwa pod piętą) między tymi pierdolcami:


Wybór należy do Ciebie, jeżeli wiesz, że na 100% nie będziesz wspinać się w lodach czy też chodzić po bardziej pochylonych ścianach, to kup sobie jakieś CT w automacie za ~300zł.

Ale skoro wspomniałeś że Alpy w lecie itp, weź G12.

Coby nie było tak pięknie :D :
Cytuj (zaznaczone)
Wspinać się można w każdych rakach, automatach,pół, koszach jak i paskowych :D


P.S
Kup takie raki, które będą dobrze pasować do butów :D.

P.S2
Tak trochę chaotycznie wyszło, pisz jeżeli masz jeszcze jakies pytania :).
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2011, 19:38:54 wysłana przez crimson »

Offline Edwinz0r

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 13, 2011, 17:25:00 »
wow!! wielkie dzieki za takie dokladne opracowanie: O
Jakbym byl moderatorem to postaralbym sie, coby wkleić ten post poradnika odnosnie kupowania rakow (te obrazeczki z 2gimi zebami i jak dopasowywac automaty)

Offline Groszek



  • Pomógł: 25

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:25:16 »
Trzeba chyba kupić papier ścierny i odświeżyć raki bo wstyd z taka rdzą do ludzi :)
" My tam k... nie wejdziemy ? :) "

Offline uysy



  • Pomógł: 95

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:29:08 »
Trzeba chyba kupić papier ścierny i odświeżyć raki bo wstyd z taka rdzą do ludzi :)

Eee tam wstyd, przydało się aby ładnie pokazać jak bardzo korodują w stosunku do Grveli :). W zasadzie mamy je tak samo długo.

Offline uysy



  • Pomógł: 95

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:38:22 »
A te koszykowe to byśta se naostrzyli :P

Jeżeli chodzi Ci o przednie oraz drugie zęby, to one są tak po prostu zrobione :) Tam może nie ma za 1mm materiału :).
Zwróć uwage na moje G12tki, w zasadzie to tylko farba zlazła :D

Offline semow

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:40:22 »
a nie, to półautomaty są, o te chodzi:


Offline Groszek



  • Pomógł: 25

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:40:31 »
koszykowe jeszcze lodu nie widziały wiec nie było jeszcze aż tak potrzebne ostrzenie ;)

To fakt korodują nieźle w porównaniu do Griveli a dbamy o nie tak samo czyli w ogóle :)

Tak się zastanawiam dlaczego ja kupiłem półautomaty ? do dziś nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie:P

Następnymi będą
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/crampons/cyborg
albo
http://www.petzl.com/en/outdoor/ice-climbing-crampons/m10
" My tam k... nie wejdziemy ? :) "

Offline atanor

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:46:02 »
Wlasnie. Na wielu forach panuje obiegowa opinia, że automaty sa tylko do skorup. Mi automaty świetnie siedzą w relatywnie miękkich Makalu.


Offline Groszek



  • Pomógł: 25

Odp: [Szpej] Raki - kilka słów (przed) zimą
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 13, 2011, 19:54:17 »
Bo : mają to być automaty,mają być wspinaczkowe a nie turystyczne tak jak moje dotychczasowe które sobie oczywiście zostawię na trekingi  i mają mieć możliwość zrobienia z nich monopointa, bo zima u nas krótka niestety
" My tam k... nie wejdziemy ? :) "