OUTDOOR > poradniki dla wybierających się w podróż

[Poradnik sprzętowy] Plecak dla podróżnika

(1/10) > >>

sołtys:
Niezależnie od budżetu i miejscach do jakich trafia, każdy kto podróżuje po Azji (i nie tylko) musi jednak posiadać jeden niezbędny mu przedmiot - plecak. Jakiś czas temu, na jednym z forów sprzętowo-turystycznych, znalazłem wątek poświęcony plecakom na długie wyprawy po Azji. Jego lektura skłoniła mnie do napisania kilku słów na ten temat. Oto więc, spisany na podstawie kilkunastu miesięcy spędzonych w drodze, krótki poradnik: jak wybrać plecak na podróż po Azji? Lub szerzej: jak wybrać plecak na długą podróż po świecie?

1. Nowy czy nie?

To jeden z pierwszych dylematów. Wiele osób decyduje się na wyjazd z wysłużonym plecakiem, który nie będzie bał się wszechobecnego kurzu i jazdy na dachu autobusu. Ten sam stary wór może jednak rozpaść się, zrzucony nieostrożnie z owego dachu, lub po szarpnięciu go przez niezbyt ostrożnego użytkownika. Generalna reguła: jeśli wybierasz się na krótko i w miejsca, gdzie swój bagaż będziesz mógł naprawić, weź stary plecak. Nie będzie szkoda, nawet wtedy, gdy zniszczy się na amen i będziesz musiał wymienić go w trakcie podróży. A gdy usterka nie będzie duża, każdy arabski/indyjski/nepalski (niepotrzebne skreślić) krawiec z pewnością szybko wybawi Cię z kłopotu.

Jeśli zamierzasz zapuścić się w tereny mało cywilizowane, gdzie noszenie całego sprzętu na plecach będzie koniecznością, pomyśl nad nowym zakupem. Kiedy Twój stary plecak poważnie nawali w wysokich górach, nie będzie nikogo kto mógłby pomóc Ci w naprawie. Zanim wyjedziesz z nowo kupionym plecakiem, wypróbuj go koniecznie w terenie, by wykryć ewentualne usterki. To, co na jednodniowym spacerze jest trochę niewygodne, podczas trwającej tygodniami wędrówki może stać się nie do zniesienia.

Obojętnie czy zdecydujesz się wziąć swój stary plecak, czy kupić nowy, przed wyjazdem dokonaj jego przeglądu. Zwróć uwagę na szwy, paski, elementy nośne.

2. Kolor

Wybierz plecak niezbyt jaskrawy, nie rzucający się w oczy. Jasny materiał w podróży szybko przestanie być jasny, a stonowany kolor mniej przyciąga uwagę potencjalnego złodzieja. Tylko tyle i aż tyle.

3. Pojemność

Zapewne największy dylemat przed jakim staniesz. Moim zdaniem sprawa jest prosta, choć każdy musi zdecydować sam, biorąc pod uwagę upodobania i miejsce przeznaczenia.

Jeśli wybierasz się w ciepłe regiony (Indie, Azja Południowo-Wschodnia), wystarczy Ci plecak o pojemności 50 litrów. Mało? Wcale nie! O ile nie zamierzasz wędrować przez wiele dni po dżungli lub górach, nie będzie Ci potrzebny wyposażenie biwakowe: śpiwór, namiot, karimata, kuchenka gazowa, menażka, ciepły polar i górskie buty. Spakuj do plecaka sandały, 3 koszule, 2 pary spodni, bieliznę osobistą, 1 bluzę na chłodne noce, apteczkę, kosmetyki, dokumenty, repelent na komary, moskitierę, czapkę, chustkę, okulary, aparat fotograficzny. To wszystko bez kłopotu mieści się w 50 litrach i naprawdę nie potrzebujesz wiele więcej. Nawet na kilkumiesięczną podróż! Kiedy coś się zużyje bądź zniszczy - kup na miejscu.

Zupełnie inaczej jest, gdy wybierasz się na długi treking lub podróżujesz przez różne strefy klimatyczne. Jeśli lato spędzasz w Indiach, a zimę w Rosji, a do tego planujesz wędrówkę przez góry, musisz wziąć ze sobą sprzęt i ubrania dopasowane do warunków jakie napotkasz. Namiot, śpiwór, lekka maszynka gazowa, menażka o pojemności 1-1,5 l, dodatkowe ubrania. W takiej sytuacji pozostaje tylko staranny dobór sprzętu. Będziesz potrzebował dużego plecaka, nawet 90-litrowego, z możliwością przytroczenia sprzętu na zewnątrz. I tu przechodzimy do kolejnego punktu, jakim są...

4. Paski kompresyjne

Spotkałem pogląd, że plecak powinien mieć możliwie mało pasków, które można zerwać np. wciskając go do komory autobusu. Osobiście uważam inaczej. Plecak musi mieć po bokach paski do mocowania karimaty lub namiotu, oraz odpowiednio długie do mocowania klapy tak, by móc szybko coś pod nią schować. Troki pozwalają tez zmniejszyć jego objętość, kiedy jest częściowo pusty. Jeśli boisz się, że mogą one ulec zerwaniu, na czas transportu załóż na swój bagaż pokrowiec przeciwdeszczowy. Wbrew swojej nazwie służy on w podróży głównie jako osłona przed kurzem i brudem oraz urazami mechanicznymi, niż przed wilgocią. Chyba, że trafisz do Nepalu na święto Holi, kiedy wszyscy oblewają wszystkich kolorową wodą. Zagrożenie czai się na każdym kroku!!!

5. System nośny

To ta część plecaka, która odpowiada za wygodę jego noszenia. Dobieraj swój model starannie, gdyż w tej kwestii nie może być kompromisów. Szeroki i sztywny pas biodrowy, szerokie paski barkowe, regulacja wysokości pleców - na te trzy element zwróć uwagę. Im dłużej będziesz przebywać poza cywilizacją, tym ważniejsza jest wygoda, gdyż plecaka nie będziesz zdejmował nieraz przez większą część doby.

6. Wytrzymałość

Bez komentarza. Twój plecak musi wytrzymać wszystko, co go napotka na drodze... i jeszcze więcej. Od 7 lat używam modelu Karrimor Jaguar 75-95 (w wersji sporo starszej niż obecna). Wykonany jest z Cordury, która, choć ciężka, nigdy mnie nie zawiodła. Przed zakupem wybierz kilka odpowiadających Ci modeli, poznaj opinie na ich temat (zacznij od tego forum), po czym udaj się do sklepu i porozmawiaj z obsługą. Wybierając plecak bierz pod uwagę długość okresu gwarancji (2 lata, 5 lat, dożywotnia).


Twój plecak podróżny powinien wytrzymać wszystko!
7. Boczne kieszenie

Jeśli są, to tylko kompresyjne, tzn. umożliwiające przytroczenie czegoś, kiedy pozostają puste. Ja zazwyczaj nie wypełniam ich w ogóle. Kiedy są puste, po jednej stronie doczepiam karimatę, do drugiej zaś wciskam mapę, która jest dzięki temu pod ręką.

8. Zamki

Zamek to sprawa dużej wagi w plecaku, uszkodzony może wyłączyć go z użytkowania. W małym plecaku nie jest w ogóle konieczny - komora kryta jest klapą zamykaną na klamry. W dużym modelu przydatny jest zamek błyskawiczny umożliwiający dostęp do bagażu od dołu. Ten element podlega jednak dużym obciążeniom podczas pakowania i transportu. Jeśli decydujesz się na takie rozwiązanie upewnij się, że zamek jest pancerny. Jeśli nie jest - lepiej żeby nie było go wcale.

9. Ukryta kieszeń

Dokumenty i pieniądze warto mieć przy sobie, ale ukryta kieszeń w plecaku to też dobry pomysł. Można tam wrzucić cenniejsze rzeczy, wszystko to, czego nie chcesz mieć przy sobie, a co lepiej chronić przed oczami obcych.

10. Plecak czy "torbo-plecak"?

Wiele firm produkuje, oprócz klasycznych plecaków, także "torbo-plecaki". Jest to skrzyżowanie klasycznego "wora" noszonego na plecach z torbą podróżną, którą przenosi się na ramieniu lub w dłoni. Zazwyczaj wyglądają one jak plecaki, nieco odchudzone z pewnych elementów (np. pasków kompresyjnych czy innych zaczepów), gumki wewnątrz umożliwiające przypięcie ubrań itp. System nośny jest w nich kryty za pomocą specjalnego suwaka, a jego rolę przejmuje wówczas szeroki pas naramienny. Przykład: Karrimor Global, Berghaus Jalan.

Moje zdanie dotyczące takich wynalazków jest dość sceptyczne. Coś co zamyśle ma służyć do wszystkiego, w praktyce nie służy dobrze do niczego. Brakuje mu kilku zalet plecaka, ma jednak wszystkie wady torby podróżnej. Nie wykluczam, że kiedyś przetestuję i zmienię zdanie.


Karrimor Global
11. Plecaczek podręczny

To trochę inna kwestia i temat na osobny artykuł... ale wspomnieć warto. W długiej podróży zawsze przyda się, oprócz bagażu głównego, także mały plecak (około 20-litrowy). Zmieścisz do niego wodę, batonik i aparat podczas wycieczek na miasto, kiedy Twój duży plecak zostanie w pokoju hotelowym lub dworcowej przechowalni. Przyda się w czasie długich przejazdów, gdy całe wyposażenie wyląduje w bagażniku autokaru. Po prostu - trzymasz tam to, co niezbędne na co dzień. Kiedy mały plecak nie jest Ci potrzebny, z łatwością zmieścisz go do dużego lub, ostatecznie, założysz go na brzuch, w pozycji "odwrotnej". Tak wyposażony możesz szybko przemieszczać się z całym swoim bagażem, jednocześnie mając wszystko pod ręką. Jeśli obawiasz się, że chodzenie z dodatkowym bagażem jest niewygodne zapewniam, że szybko się przyzwyczaisz - po miesiącu na azjatyckich szlakach mój mały bagaż stał się nieodłączną częścią wyposażenia. Istnieją modele nie posiadające stelaży czy pianek, możesz zwinąć je do rozmiarów piłki tenisowej.

12. Zabezpieczenia

Istnieje kilka sposobów na zabezpieczenie plecaka i/lub jego zawartości przed kradzieżą.

- W pociągach warto przypiąć bagaż do półki bądź siedzenia, najlepiej łańcuchem i kłódką lub linką do zamykania rowerów. Utrudni to zabranie całego plecaka z wagonu gdy śpimy lub wychodzimy do toalety.

- Produkowane są stalowe siatki zabezpieczające, którymi oplata się plecak i mocuje do jakiegoś stałego punktu. Takiego zabezpieczenia nie sposób zniszczyć bez pomocy narzędzi. Używanie ich jest jednak kłopotliwe: są ciężkie, dają do zrozumienia, że chronią coś cennego czym zwabiają złodzieja.

- Plastikowe zapinki do kabli (zwane też "kajdankami amerykańskimi") - do ich otwarcia potrzeba noża, wystarczą, by zniechęcić, ale dobrze wyposażonego złodzieja nie powstrzymają.

- Zabezpieczeniem przed kradzieżą jest zamykany na zamek pokrowiec. Co prawda nie wytrzyma on kontaktu z nożem, wystarczy jednak by zniechęcić potencjalnego złodzieja do manipulacji przy bagażu. Ochronią także przed kurzem podczas podróży na dachu i olejem rozlanym w bagażniku autobusu.

W czasie naszej podróży przez Azję stosowaliśmy kombinację kłódka + kilka plastikowych zapinek + pokrowiec przeciwdeszczowy.


Odpowiedni plecak + właściwy dobór i rozmieszczenie bagażu ułatwią znacząca każdą podróż!

------

Wszystkie powyższe porady bazują na moim indywidualnym doświadczeniu. Masz uwagi do tego tekstu? Umieść je w komentarzu poniżej.

całka:

--- Cytuj (zaznaczone) ---2. Kolor
Wybierz plecak niezbyt jaskrawy, nie rzucający się w oczy. Jasny materiał w podróży szybko przestanie być jasny, a stonowany kolor mniej przyciąga uwagę potencjalnego złodzieja. Tylko tyle i aż tyle.
--- Koniec cytatu ---

Wybierz jaskrawy plecak- w razie W łatwiej będzie cię odnaleźć i udzielić ci pomocy
tyle ode mnie w kwestii koloru :)

mod. choć to ma się bardziej do wycieczek w góry niż do miast
nie uważam jednak, by smutne kolory plecaka były dobre, o! ;)

grocik:

--- Cytat: sołtys w Luty 11, 2012, 19:13:18 ---Kiedy coś się zużyje bądź zniszczy - kup na miejscu.
--- Koniec cytatu ---
To jest najważniejsze!

kubi:
To ja dorzuce jeszcze kilka modeli plecakow dla podroznika:

Osprey Waypoint



Osprey Farpoint



Lowe Alpine Travel Trekker II



Lowe Alpine TT Tour



Wszystkie wystepuja w wersjach damskich i meskich.

atanor:
Jeżeli nie mówimy o podróżowaniu po Norwegii i innych cywilizowanych krajach, to takie plecaki odpadają, bo wyglądają na drogie, rzucają się w oczy, w ten sposób potencjalnie staje się tym jednym na 20 plecaków które zostanie ukradziony np z bagażnika autobusu. To samo tyczy się ładnych i kolorowych plecaków.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej